W A N G L E N C I A G A 
BALENCIAGA // DESIGNER // ALEXANDER WANG


Det har vært flere spekulasjoner i hvorfor Nicolas Ghesquière gikk av som kreativ designer ved huset. Sannheten vil nok komme ut med tiden. Etter 15 år er det en av de viktigste designere i den moderne tid som nå forsvinner fra moteverden og dets søkelys til ubestemt tid. For de som har fulgt Nicolas Ghesquière i alle år er det tungt å svelge beskjeden om en ny designer ved huset. Det understreker skiftet og det faktum at Ghesquière nå er helt ute av BALENCIAGA.

Skifte indikerer virkelig et skifte. Ved utnevnelsen av Alexander Wang som kreativ designer er det 'the cool commercial' attitude som stiger frem. Siden han startet med en enkel T's linje i 2005 har han på kort tid vokst seg opp til å bli en av de ledende om ikke selveste lederen av kommersiell design i pret-à-porter. Alle jenter sverger til Wangs stil og alle vil ha det siste av hans kreasjoner og vesker. Han er modellen for det kommersielle selskap i moteverdenen.

Proenza Schouler guttene var blant de aktuelle, som Christopher Kane og Joseph Altuzarra. De er alle unge og dyktige entreprenører, men de har ikke det kommersielle aspektet som Wang innehar. Det er en interresant tid i vente i hva Wang kan tilføre og gi til BALENCIAGA og hva BALENCIAGA kan bli med de neste årene. Blir det en WANGLENCIAGA tid.

Av alle de aktuelle kandidater det er blitt spekulert i å ta over etter Nicolas Ghesquière virker Wang som den designer med mest potensialet til å utføre det som har vært ønsket til eierene av BALENCIAGA. Å kommersialisere og gi et nytt element til merket. 
Det Ghesquière utførte og skapte fra han startet sitt arbeid i 1997 til nå har de siste 10 årene vært det nyskapende. Ghesquière så fremover og lengre enn de fleste. Men ut av det har vi fått oppleve en enorm kreativitet og syn på snitt og former, samt fått flere klassikere. Som de famøse City veskene og nå snart alle andre modeller fra dets accessoire linje. 

Men tidene har forandret seg og Norge er et godt eksempel på hva det er kvinner ser etter og går for. Ofte det kvinnen ved siden av har, samtidig som det burde, som det må være noe ingen andre har. Motsigende, men helt klart tilfelle. Dog kan man si at det er din egen vri og styling som skiller deg ut.
Det kommersielle selger. Det er ikke til å se bort ifra at H&M sin filosofi gjennom mange år, har hatt sine ringvirkninger i både pris og trender. Nå er det det kommersielle. Det gjelder for alt. Det er det som appelerer, det er det som styrer og det er det som viser vei for alle motehus. Det å kunne skape enkelt plagg som virkelig kan tas rett fra en catwalk til et showroom og anvendes som det er. Vi blander og vi styler fra ulike merker og lar oss ei diktere av et merke eller en stil, men flere. Fra en dag til en annen blir en et annet menneske. Med bloggere i hvert hjørne, som de nye stemmene innen moteverden går alt raskere. Alt er ute før du får det på trykk. 

Det er en enorm utfordring å skulle ta over etter Ghesquière og til tross for det dype savnet etter ham ønskes Wang, velkommen og lykke til.