B A L E N C I A G A 
NYHETER // MA // BOUTIQUE



 C H A N D E L I E R  é t o i l e 
PHOTO // HEDI SLIMANE DIARY // INSPIRASJON


- l'étoile de la nuit -

 En kan lett ferdes inn i de edlere stener. De skinnende juveler til lysekroners glittrende magi.

foto: Hedi Slimane
  F O R D R I E S E T 
DRIES VAN NOTEN FW13


Dries van Noten sin kolleksjon for høsten sto for en av de utsmykninger som lett kan bli en liten 'obsession', besettelse. 
Dekket av stener bringes øret til de høyere nivå av 'glamafication', dog har det en viss diskresjon over seg. Ved kun et øre dekket, det løse, ugredde hår og en biker jakka à la Balenciaga, ser dette ut som jenta, som ble kvinne, men ikke slapp på det ungdommelige og rebelske sinn, men husket den første oppdagelsen av mors smykkeskrin og de skatter som skinte mot en.

Sammenliknet med de siste sesonger, med vinger av diamanter som dekker øreflippen à la Stone Paris til et oppsett av flere ulike øredobber som dekker hele øret er denne lille (van) noten av diamanter noe en lett kan la sitt øre bli 'fordrieset' med.

foto: Phil Oh
  E N  W A N G ( L E T E ) D E B U T 
BALENCIAGA HØST/VINTER13 // ALEXANDER WANG


Debuten til Alexander Wang ved Balenciaga har vært et stort spørsmåls tegn. Hvordan skulle den unge 29 åringen som har gjort street ‘elevated’ style til alle modellers lysters behov og like fremt de elskende av det funksjonelle basis plagg med den røffere utforming ta sitt første steg inn i 'la grande couture francaise'.

Debuten for Alexander Wang tok plass i Balenciagas intime salong, 10.Avenue George V, hvor det hele startet for Cristobal Balenciaga. Stemningen var sober og enkel. Med en trase i imitert marmor og tonene i sort/hvitt var paletten satt. Wang satte for sin første kolleksjon et utgangspunkt som var ydmykt, men ikke enkelt - Ønsket om en søkenen tilbake til røttene og identifisere kodene ved huset, samt kunne oversette dem til en funksjonell og komplett garderobe -. 

Flere har stilt spørsmål ved Wangs abilitet til å ta over stillingen som designer ved det respekterte huset og ikke minst etter mannen selv, Nicolas Ghesquière som gjennom hans 15 år ved Balenciaga anses som en av det 21.Århundrets viktigste designere. 


Christian Dior benevnte, Cristobal Balenciaga som ‘mesteren av oss alle’. Nicolas Ghesquière er mesteren i å løfte opp en arv og bringe den inn og forbi den moderne tid.






Skal man se Wangs debut kolleksjon med et åpent sinn, et åpent øye er det et yngre bilde som tar form. Den kommersielle biten som var ønsket av de 'høyere' makter som Nicolas Ghesquière rådet under, er hva Wang kan ha noe å by på om ikke ganske så meget mer ved dette. 
Man kan derved ikke avskrive Wangs begynnelse, da det er kun en begynnelse og heller ei en enkel en.

Den 'street-wise' Wang startet sitt arbeid ved det franske huset i januar. Det har derved ikke vært mer enn 2 måneder, desto mindre med tanke på utføring av ideer og skisser til gjennomføringen av hvert enkelt plagg. Tiden har vært knapp for den unge designeren. 
En kan se hintet av et studie i arkivene til Balenciaga gjennom cocoon jakkene og jakkene med de avrunnede volumer til petal skjørtene og de formede peplumene og avsluttende kanter. Men var de Cristobals arkiver eller Nicolas.
Enkelte detaljer og utforminger virket mer klumsete som de lave skoene, men de spisse stilettene vekket en gammel venn på tå hev.



Kolleksjonen vekket ikke de store sjokk eller begeistringer. Ikke slik man kunne huske, Nicolas Ghesquières sine første kolleksjoner for huset. Eller alle de andre som fulgte! Wangs arbeid og utgangspunkt var ydmykt, men viste nok mer en Alexander Wang kolleksjon ‘made in Paris'. Wang viser allikevel et potensiale for et mye dypere studie i arkivene for det videre arbeidet ved huset. Ikke minst et studie i materiale.

Nicolas Ghesquières siste kolleksjon for huset er vårens kolleksjon. Den var en fantastisk visning av Ghesquières talent til å skape bevegelse i sine kreasjoner i dets snitt og utforminger. Å skulle forbigå Ghesquière vil bli vanskelig om ikke umulig for Wang.

Tiden vil vise hva Wang selv i det hele vil kunne tilføre huset. Vil hans kommersielle og yngre sinn gi det Balenciaga trenger og trenger Balenciaga det. 
Det blir i den neste om ikke de neste kolleksjoner som er kolleksjonene å ettervente ved det franske huset, Balenciaga. Samtidig som vi og venter på hva Ghesquière vil gjøre videre.


tekst:AdM
foto:style.com
 C A R I N E S  P A L E T T E 
FOLK // CARINE ROITFEILD // STYLE // PARIS FW13



'La Carine Carine'

Carine Roitfeld er en av de kvinner som alltid inspirerer i hennes fremtoning og valg av sammensetninger med det hun bekler sin kropp med. Like fremt er det ved denne fantastiske paletten av kamel og hudtoner i kåpen og sko.

Roitfeld er utfordrende i sine antrekk og valg av plagg i proporsjoner og former. Hun er kanskje ikke den mest synlige ved farger og print. Dog ligger det i detaljene og snittet. Ikke minst er det gjennom hennes avslappede eleganse og sensualitet som fremhever og fester ens blikk mot denne kvinnens sofistikerte 'edgy' stil.

foto: Marie My